tiistai 20. lokakuuta 2020

LISÄPALVELUT JA MYYNTI

 Lisäpalvelut ja myynti > parturikampaajan työnkuva

Lue Hiukset kirjasta s.11-26 ja voit käyttää myös googlea apuna. (Käytä tehtävää blogissasi) 


1. Mitä ovat lisäpalvelut ja myynti parturi-kampaajan työssä? Miksi ne ovat tärkeitä?

- Asiakkaalle myydään esimerkiksi väriä ylläpitäviä tuotteita ja kotihoitoohjeita. Lisäpalveluina voi olla myös esimerkiksi kynsi ja ripsihuoltoja ja hoitoja. Asiakas saa positiivisen kuvan täysinäisestä hoidosta ja tulee mielellään myös toiste. 


2. Kerro palvelun laadun osatekijöistä?


- Pätevyys, asenne, saavutettavuus ja turvallisuus. 

- Asenne (käyttäytyminen, palvelualttius, kohteliaisuus, viestintä, sisäinen yrittäjyys)

- Asiakas tuntee että palvelun suorittaja kiinnittää häneen huomiota ja haluaa ratkaista hänen ongelmansa. 

- Palvelu tapahtuu sovittuna aikana. 

- Asiakkaalle puhutaan kieltä jota hän ymmärtää. 

- Asiakasta kuunnellaan ja hän on selvillä siitä mitä hänelle tehdään. 

3. Mikä on markkinoinnin vuosikello? Kerro esimerkkejä…mihin markkinoinnin vuosikelloa tarvitaan?

- Markkinoinnin vuosikello on suunnitelma vuoden tulevista markkinoinnin kokonaisuuksista. Markkinoinnin vuosikello kasaa isossa kuvassa koko vuoden suunnitelman yhteen kuvaan. Vuosi pitää suunnitella jotta tekeminen menee linjassa strategian ja Myynnin kanssa. 


4. Mitä on sisäinen yrittäjyys?

Sisäinen yrittäjyys on ihmisen asenne ja tapa toimia aktiivisena osana jotain kokonaisuutta. Yritteliään ihmisen ominaisuuksia ovat muun muassa oma-aloitteisuus, työhön ja projekteihin sitoutuminen, työn tehokkuudesta huolehtiminen, aito kiinnostus työtehtäviään ja yrityksen alaa kohtaan sekä halu kehittyä itse ja kehittää yrityksen toimintoja jatkuvasti.

Tällainen henkilö voi toimia isommassa yrityksessä työntekijänä, mutta yleensä kokee oman roolinsa niin tärkeänä osana yrityksen menestymistä, että tuntee samanlaista vastuuta ja intohimoa työhönsä kuin itse olisi yrittäjä.

Hän saattaa myös ylittää tehtävärajojaan ja tutustua suurempiin kokonaisuuksiin yrityksen pyörittämisestä ja on aina halukas tutustumaan lisää. Määrätietoisuus, kehittymisen halu ja tietynlainen kunnianhimo ajavat sisäistä yrittäjää eteenpäin vaikeistakin tilanteista.


5. Jos asiakkaina olisivat Leena, Anne ja Marjo. Mitä lisäpalveluja/myyntiä suosittelit heille hiusten leikkauksen yhteydessä?

- Leenalle sopisi punertava colormask kotikäyttöön ylläpitämään väriä ja hoitamaan pituuksia myös kotona.

- Annelle sopisi hopea shampoo kotikäyttöön

- Marjolle silottavia ja kosteuttavia tuotteita pitämään hiukset kiiltävinä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti