VÄRIN NÄKEMINEN
s.85-90
Väriä ei ole olemassa ilman valoa. Sen voi helposti todeta menemällä
pimeään tilaan, jolloin valoisassa tilassa kirkkaan punainen esine näyttää
harmaalta. Tämä johtuu siitä, että kaikkien pintojen, kuten hiuksien, pöydän
ihon tai auton, väri riippuu siitä, millaista valoa se heijastaa itsestään
pois.
Valo on optista säteilyä, joka liikkuu ilmassa aaltoliikkeinä. Valoaallot
ovat eri pituisia. Auringonvalo sisältää kaikki valon aallonpituudet. Jokainen
aallonpituus vastaa jotain väriä. Pisimpiä ovat punaiset valoaallot ja
lyhyimpiä violetit. Kaikki muut värit sijoittuvat näiden ääripäiden väliin.
Puhtaimmillaan valoaaltojen värikirjon voi nähdä sateenkaaressa, joka
muodostuu, kun näkyvä valo läpäisee vesipisaran ja hajoaa samalla eripituisiksi
aallonpituuksiksi.
Kaikki pinnat, kuten hius, saavat värinsä sen mukaan, minkä pituisia
valoaaltoja kyseinen materiaali pystyy heijastamaan itsestään pois.
Tästä on helppo päätellä, että punaiset hiukset sisältävät aineita, jotka
imevät itseensä kaikki muut valon aallonpituudet paitsi punaiset
aallonpituudet, jotka se heijastaa itsestään poispäin. Kun punaiset
aallonpituudet kohtaavat ihmisen silmän verkkokalvon, syntyy väri aistimus.
Ihminen aistii värit silmien verkkokalvolla olevilla tappisoluilla.
Tappisoluista väriaistimus siirtyy aivoihin näköhermoa pitkin. Tappisoluja on
kolmen tyyppisiä: punaiselle, vihreälle ja siniselle aallonpituudelle herkkiä
tappisoluja. Kun silmän verkkokalvolle heijastuu punaista aallonpituutta,
punaherkän tappisolun sisältämä kemiallinen aine välittää tietynlaisen
ärsytyksen näköhermoon. Näköhermo vie ärsytyksen aivoihin, joissa ihminen
tulkitsee ärsytyksen väriksi. Jokaiselle meille on opetettu heti pikkuvauvasta
alkaen, millä nimellä tietynlaista ärsytystä kutsutaan.
Väriaistia voi herkistää ja se herkistyy aina, kun ihminen toimii värien
kanssa. Joissain lähteissä mainitaan, että ihmissilmä voi erottaa noin 8
miljoonaa eri vivahdetta. Kaikissa värienerottelukykyä vaativissa ammateissa
toimivilla on keskimääräistä parempi väriaisti. Tällaisia ammatteja ovat
esimerkiksi parturi-kampaaja, arkkitehti, hammaslääkäri, sisustussuunnittelija,
floristi ja vaatesuunnittelija. Myös taidemaalausta tai sisustusta
harrastavilla voi olla kuitenkin herkkyydeltään hyvin erilainen eri värien
kohdalla. Toinen voi erottaa tarkasti toisistaan kaikenlaiset oranssin sävyt ja
tummuusasteet, mutta hän saattaa nähdä monta erilaista vihreän sävyä samana.
Parturi-kampaajalle tarkka väriaisti on tärkeä työväline. Jos hän erottaa eri
värit huonosti toisistaan, voi asiakkaan kanssa yhteisymmärrykseen pääseminen
olla vaikeaa. Väriaistiaan voi kehittää erityisesti hiusalalle kehitetyn
värisilmätestin avulla järjestelmällisesti tai vertailemalla tietoisesti
erilaisia värisävyjä ja tummuusasteita toisiinsa.
Väriaistimusta on vaikea muistaa tai painaa mieleen. Vaikka väriaistikin
on aisti, makuaistimus, kosketus tai tuoksu on helpompi muistaa. Kun asiakas
kuvailee lempiväriään, hän voi muistaa värin täysin väärin, mistä taas seuraa
usein tahattomia väärinkäsityksiä, kun siihen yhdistetään parturi-kampaajan
tulkinta. Muistamista vaikeuttaa myös se, että väri on aina riippuvainen valon
määrästä ja valon väristä sekä kyseisen värin lähellä olevista muista väreistä.
Hiukset näyttävät täysin erivärisiltä hämärässä, auringonvalossa tai
loisteputkivalossa.
Silmän verkkokalvolla on väriä aistivien tappisolujen lisäksi
sauvasoluja, jotka aistivat valon määrää.
Kun valoa on paljon, tappisolut toimivat tehokkaasti. Värit näyttävätkin
kirkkaammilta voimakkaassa valossa. Auringonvalo on hyvin lähellä väritöntä
valoa eli valoa, jossa kaikkia aallonpituuksia on tasaisesti. Värien voidaankin
ajatella olevan aidoimmillaan auringonvalossa keskipäivällä. Sen sijaan
hehkulampun valo heijastaa selvästi eniten lämpimiä valoaaltoja. Tästä syystä
kaikki värit muuttuvat lämpimämmän sävyisiksi hehkulampun valossa. Osa
loisteputkivaloista taas heijastaa kylmänsävyisiä valoaaltoja, jolloin
lämpimänsävyiset hiukset muuttuvat murretun sävyiseksi tai ainakin vähemmän
lämminsävyisiksi. Parturi-kampaajan on hyvä tietää, minkä värisessä valossa
työskentelee, sillä asiakkaan hiukset saattavat näyttää täysin erivärisiltä
salongissa kuin auringonvalossa, asiakkaan kotona tai hänen työpaikallaan.
Asiakas saattaa hämmentyä ja olla jopa tyytymätön värjäystulokseen, ellei
hänelle kerrota, että valon väri vaikuttaa siihen, miltä hiusten väri näyttää.
Väriaisti voi olla myös puutteellinen tai poikkeava. Värisokeudeksi
kutsutaan silmän tappisolujen toimintahäiriötä tai tiettyjen solutyyppien puuttumista,
jolloin ihminen aistii värin toisin kuin muut.
Yleisin väriaistin häiriö on perinnöllinen puna-vihersokeus, jota
esiintyy yleisimmin miehillä. Puna-vihersokea ei erota punaista ja vihreää tai
erottaa ne toisistaan vasta hyvin kirkkaina. Värisokeus voi ilmetä eri-
asteisena ja –muotoisena. Henkilön, jolla on häiriöitä väriaistissa, on vaikeaa
toimia hiusten värjääjänä, mutta mahdotonta se ei ole. Värisokeutta voidaan
testata värinäkötestillä.
Asiakkaan hiustenväri on määriteltävä tarkasti, jotta voi tietää,
minkälaisia värisävyjä asiakkaan hiuksiin on mahdollista saada aikaan ja
minkälaisia esikäsittelyjä mahdollisesti tarvitaan ennen värjäyskäsittelyä.
Saadakseen tietää nämä asiat parturi-kampaajan tulee määritellä hiuksiston
kaikista osista tummuusaste ja värin vivahde. Ei riitä hiuksista määritellään
niskan, päällysosan ja etuhiusten värillisyys, vaan kaikista osista hiuksistoa
tulee määritellä tyven, pituuden ja latvan värillisyys. Usein ammattilaiset
käyttävät ilmaisua lähtötilanne kuvaamaan hiustenvärillisyyttä ja rakennetta
enne uutta värjäystä.
Tummuusaste ilmaistaan asteikolla 1-11, jolloin 1 on musta ja 11 väritön.
Tästä käytännöstä on myös poikkeuksia, joissa valmistaja kuvaa tummuusasteella
11 väriä, joka on erittäin vaalea. Tässä tapauksessa 11 sisältää vähäisiä
määriä jotain vivahdetta, jolloin ei olekaan kysymys värittömästä.
Tummuusaste tulee ilmaista noin puolen asteen tarkkuudella. Tummuusasteen
tarkka määrittely on tarpeen, sillä osalla värjäysmenetelmistä ei voi vaalentaa
hiuksissa olevaa väriä. Jos hiuksen tummuusaste määritellään todellista
tummemmaksi, voi käydä niin, että käyttöön valitaan liian paljon tai liian
vähän hiusta vaalentava menetelmä ja tekniikka, jolloin hiuksiin aikaansaadaan
turhan paljon pysyviä rakennevaurioita tai lopputulos jää tavoitetta
tummemmaksi. Kun hiusten tummuusaste on lähtötilanteessa arvioitu tarkasti,
parturi-kampaaja tietää, tuleeko hiukset esikäsitellä ennen värjäystä vai
päästäänkö haluttuun tummuusasteeseen yhdellä käsittelyllä.
Tummuusasteen lisäksi hiuksiston kaikista osista tulee määritellä niiden
vivahteet. Vivahteet ilmaistaan pää- ja välivärien nimillä sekä niitä
täydentävillä lisämääreillä. Vivahteen ilmaisun tulee olla niin konkreettinen,
että värin voi kuvitella näkevänsä. Pää- ja välivärien nimien käyttäminen lisää
ilmaisun tarkkuutta, sillä värejä kuvailevat ilmaisut, kuten kupari, kulta,
kupari ja mahonki herättävät ihmisessä toisistaan poikkeavia mielikuvia. Kun
sama asia sanotaan värien nimillä keltainen, oranssi tai punavioletti, tiedosta
tulee täsmällisempää. Voimakas punainen, kevyesti oranssiin taittuva keltainen
tai syvä violetin sininen ilmaisevat vielä tarkemmin vivahteen luonteen. Kun
ilmaisuun lisätään vielä tummuusasteet, esimerkiksi tummuusasteeltaan 7 oleva
voimakas oranssin punainen, hiustenvärillisyys on määritelty riittävän tarkasti
värjäystä koskevien ratkaisujen tekemiseksi.
Hiuksessa olevat välivaiheet tulee ilmaista mahdollisimman tarkasti myös
siitä syystä, että jokaisella värillä on oma peittokykynsä. Sen lisäksi
jokaisella värillä on oma vastavärinsä, jolla värejä voidaan muuttaa toisiksi.
Kumpikin edellä mainituista värien ominaisuuksista on tärkeitä värinvalinnassa,
värjäysmenetelmän valinnassa sekä esikäsittelyiden valinnassa.
Värien peittokyky tarkoittaa sitä, että jos suihkussa on esimerkiksi
punainen vivahde, sitä ei voi peittää keltaisella vivahteella, sillä keltaisen
peittokyky ei riitä punaisen peittämiseen. Kaikista peittävin väri on violetti.
Vain pieni määrä violettia riittää muuttamaan minkä tahansa toisen värin
vivahteen. Kaikkein heikoin peittokyky on keltaisella. Vaikka keltaista
vivahdetta lisätään runsaasti mihin tahansa muuhun väriin, alkuperäisen värin
vivahde muuttuu vähän tai ei ollenkaan.
Värien kyky peittää muuttuu, jos värien tummuusasteet ovat kaukana
toisistaan. Esimerkiksi mustanruskea väri, jossa on sinistä, peittää alleen
tummuusasteeltaan 9 olevan violetin, vaikka violetti onkin peittokykyisempi
kuin sininen. Tämä johtuu siitä että tummuusasteeltaan 2 olevassa värimassassa
on valtava määrä ruskean värin muodostavaa sinistä, punaista ja keltaista
väriainetta, jotka yhdessä peittävät alleen lähes mitä tahansa.
Vivahteet tulee lähtötilanteessa määritellä tarkasti, sillä vastavärien
käyttö värinvalinnassa voi epäonnistua, jos vivahteiden määrittely jää
epämääräiseksi. Valitettavan usein vastavärien vaikutus unohdetaan, kun
hiuksissa on keltaista. Kun kellertävään hiukseen lisätään vähänkin sinistä
väriä sisältävää värivalmistetta, hiuksista tulee vihertävät. Myös vastavärejä
käytettäessä on pidettävä mielessä värien peittokyky. Violetti taittaa aina
keltaisen hyvin pieninäkin pitoisuuksina. Sininen ja oranssi ovat huomattavasti
enemmän harkintaa vaativa vastaväripari. Oranssi muodostuu keltaisesta ja
punaisesta. Sininen on peittokyvyltään hieman parempi kuin punainen ja
samanaikaisesti se muodostaa keltaisen kanssa vihreän värin. Oranssin värin
taittaminen neutraaliksi ruskeaksi vaatiikin tarkkaa arviota siitä, miten
paljon sinistä riittää niin, ettei hiuksien väristä tule likaisen vihertävän
ruskea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti